Ölandsresa 23/7-25/7 2018

Ölandsresa med Sevede Mopedveteraner

2018-07-23—2018-07-25

 

 

Deltagare: Anders Gustafsson, Horn / Hasse Gustafsson, Horn / Anders Westerberg, Vimmerby / Peter Hammar, Frödinge /  Reine Arvidsson, Kråketorp.

Lars-Erik, Södra Vi / Stig i Kisa / Evert & Ann-Sofie Larsson, Södra Vi.

 

Så var äntligen dagen med stor D slagen. Nu skulle vi äntligen komma iväg….. Efter en minutiös planering på söndagskvällen, av vad som skulle tas med på resan, av i första hand verktyg, så var det svårt att sova. Den grova planeringen av färdväg och färjeförbindelse var ju redan gjord. Man vet ju aldrig vad som kan hända, och allt händer med en moped, det vet ju alla som nyttjat detta färdmedel.

Det lastades i tändstift, hylsnyckelsats, kedjelås, verktyg av allahanda sort, bränsle, olja, 17 mm-förgasare??, kondensator, spännband, bogserlina, innerslang till 17 tums hjul, däckjärn och en cykelpump (i första hand till kärran). Man kan aldrig vara nog så förberedd.

Vi samlades 5 tappra mopedister vid Westerbergs lokal i Vimmerby. Jag kan tänka mig att André-expeditionen  hade samma känsla när han skulle åka på sin Polarexpedition som infann sig hos undertecknad. Vi var på väg mot okända mål fast på samma gång kända mål. Vi visste ju vart vi skulle åka, vi visste bara inte hur färden skulle te sig.

Samling vid Westerbergs lokal i Vimmerby, tidigt, tidigt.

Vi satte fart mot Oskarshamn, där rutten såg ut som följande: Vimmerby – Vena –Kristdala – Oskarshamn – Byxelkrok – Böda.

Första stoppet för bensträckare var vid den gamla nedlagda affären i Vena, där det rådde olika meningar när båten gick. Det konstaterades att undertecknad hade varit LITE VÄL optimistisk vad det gällde tidsåtgången.  Detta baserades på att förra året hade det företagits en rekonstruktionsresa för att reka vägar och tider för en framtida resa till Öland, vilken inföll i år. Då var effektiv körtid ca 3 timmar (medelhastighet 30 km/h, otrimmat), rast / vila ca 2 timmar under färd och ”justertid” för att köra sönder och laga, uppskattades till 1 timme. Det som inte hade tagits med i beräkningen för denna resa var storleken på trimmet de olika mopederna och dess ägare besatt, vilket var omfattande…….

Restiden kunde kortas avsevärt.

Första bensträckaren i Vena

Kilometer lades till kilometer i en rasande takt. Det går ju mycket fortare med trimmade moppar, tydligen. Nästa anhalt var på Kaffehuset i Kristdala, där det hade förbokats kaffe med köttebullemackor kl 9.00. Detta eftersom kaféet är stängt på måndagar, men när det kommer så långväga gäster och på så spektakulära fordon så var det inga problem att öppna upp portarna för oss. Klockan 8:55 anlände kaffesugna mopedister. Kaffet med tillhörande smörgåsar intogs i sluttningen bakom kaféet med en fantastik inramning.

Mätta i magar och i sinnet så fortsatte färden.
I väntan på att borda båten med våra maskiner

Vädret stod oss bi och det var väldigt varmt, det fläktade i stort sett ingenting utmed vägen. Fastän väderläget var som det var så fortsatte våra mopeder att stånka vidare utan missöden, än så länge måste tilläggas.

Vi anlände till Oskarshamn utan haverier. Kan tilläggas att vi var i VÄLDIGT god tid, i så god tid att vi kunde inmundiga diverse drycker och även glass på en närliggande restaurang.

Mycket båtar i Byxelkroks hamn. Men vi kom ju inte hit för att kika på båtar utan för att åka moped.

I samband med betalning av båtresan uppdagades att det kostade mer än vad researrangören uppgett tidigare. Tur att man åker med kapitalstarka resenärer. Efter 2 timmar och 20 minuter anlöpte båten i Byxelkrok, där vi hade en egen välkomstkommitté, Evert och Ann-Sofie.

Färden fortsatte till Böda Såg, där vi checkade in på Böda Hotell. Där låste vi in våra moppar så att de inte skulle bli stulna under natten. Man vet ju aldrig vad ölänningar tar sig till…….. Senare på kvällen fortsatte vi till Löttorp, denna gång i bil, för att äta på Bykrogen, som har erkänt goda plankstekar.

Samling vid husvagnarna att summera dagens intryck.

Därefter gjorde vi ett kort stopp vid husvagnarna, där vi la upp strategin för morgondagen. Och där vi dessutom kunde dricka slut på ”Everts lager”, därefter var det inga som helst problem att somna på Böda Hotell.

06:30 gol tuppen. Då var det bara att stiga upp, duscha och äta en eminent frukost, bestående av båda bacon, pannkakor och diverse tillbehör. 08:30 kvitterades mopederna ut och innan vi ens hade kommit iväg från grusplanen så mekades det för första gången. Lasses ”gummi” hade kommit på sned???????? Tydligen var det förgasargummit på Floridan. Hur som helst tog Lasse kommandot och skulle bli vår ciceron och ledsagare på ön.

Vi hade kört ca 50 meter på allmän väg, då vi såg en polisbil närma sig från en anslutande grusväg. Instinktivt drog Anders W av på gasen och tittade snett bakåt på undertecknad som gjorde exakt samma sak. I våra huvuden ekade nog samma sak, då Lasseman kvällen innan bedyrat å det starkaste att det inte gick att hitta en endaste polis på ön. Så mycket för den infon…. Polisbilen smög i alla fall förbi oss, som om vi inte hade funnits till, vilket vi tacksamt tog emot. Det hade ju varit snörpligt att bli tagen av farbror Polis och kanske till och med strippad på både körkort och trim, uhhh hemska tanke.

Färden gick tillbaka mot Byxelkrok igen, där vi tog strandvägen söderut. Lars-Erik guidade med van hand och det var verkligen trevligt att få lite historia och kuriosa på samma gång

Vi fortsatte vägen söderut, vilken övergick till en stig, där vi idkade endurokörning över både stock och sten. Vi kom senare ut på farbar väg igen och där gjorde vi ett stopp för bad. Vilka var inte där om inte Evert och Ann-Sofie. Man kunde nästan tro att det var planerat……

 

Jag kommer inte ihåg vad stället heter men tydligen ska det ha firats midsommar på nämnda plats en gång härförleden. Något med Byrum har jag för mig.

 

Mästermekanikern i arbete. Tur att Evert var med annars hade vi stått kvar där än. Rätt kläder för jobbet.

Efter badet hände det… Det som vi hade förfasats över på vår ”Polarexpedition”.

Haveriet med stort H. Lars-Eriks Florida stannade när han körde över en färist. Som tur var hade vi mästermekanikern i efterföljande bil.

Därefter fortsatte vi på dammiga grusvägar till Sandvik där vi lunchade på en fiskrestaurang. Smakade förträffligt och atmosfären av gamla fiskebåtar gör ju saken inte sämre. Upp på våra mopeder igen, de får ju inte kallna av alldeles för mycket, för att åka uppför en backe då anlände vi till en kvarn. Denna kvarn har en gång i tiden stått i Vimmerby, vilken de har flyttat till Öland och Sandvik 1885. De kunde på den tiden också.

Uppställning av mopederna under fikat.

Vädret var verkligen på vår sida och det gick alldeles förträffligt att åka i t-shirt och kortbyxor. Vår färd fortsatte och vi hade siktet inställt på ett fik i Löttorp. Som ni märker är det största problemet under resan att hålla skinnet över magen spännt. Det gick ingen nöd på oss med andra ord

Under hela resans gång har vi fått mycket ”tummen upp” och det har kommit fram okända människor som har dragit på ”smilbanden” och pratat mopeder med oss. Det har varit väldigt givande att höra diverse historier och uppskattat från deras sida.

Därefter styrde vi kosan hemåt eftersom vi hade ett arrangerat möte i Byxelkrok med självaste Robert Gustafsson. Efter vila och dusch åkte vi återigen bil, till festligheterna i Parken i Byxelkrok. Vi var inte ensamma kan man lugnt säga, ca 1400 såg uppträdandet med diverse kändisar.

 

Morgonen därpå var vi återigen vakna innan tuppen. Under natten hade vi ställt våra fordon på baksidan och de stod kvar, helt otroligt. De var ju i och för sig rejält fastkedjade.

Vi tackade för förplägnad hos Hotell Böda och så styrde vi kosan norröver. Målet var satt på Museijärnvägen. Vi tittade till både utgångsstationen och slutstationen.

Påfyllnad av bensin efter att det visat sig att reservtanken var i minsta laget, näst intill obefintlig.

Men vad hände mellan stationerna då? Jo om inte Anders W fick soppatorsk.

Detta kan ju grunda sig i att han hade världens minsta reservtank.

I väntas tider på att vi ska få åka ombord på båten.

Därefter var det dags att åka tillbaka till Byxelkrok och invänta båten för färd hemåt.

Väl på svensk fast mark fortsatte vi mot Kristdala. Fikan på Kaffehuset hägrade. Varför ändra på ett vinnande koncept? Kaffet smakade lika bra som det hade gjort i måndags, dock blev det inga köttbullemackor men väl giffel / kristdalabulle och kakor som förplägnad. 

Uppehåll i Kristdala för att dricka kaffe på hemvägen. Varför ändra ett vinnande koncept?
Här tar vi farväl av varandra efter ca 30 mil tillsammans på moped.

Efter uträttat kaffedrickande styrde vi kosan mot Ishult och så fortsatte färden mot metropolen Tuna. I Tuna skildes våra vägar, då Peter och undertecknad körde mot Brantestad och vidare mot Frödinge, och de andra deltagarna mot Vimmerby för fortsättning mot Horn.

Detta gav i alla fall undertecknad mersmak. Det går alldeles förträffligt att åka på semester med moped som färdmedel. Man måste planera färdvägen lite mer noggrant så man inte hamnar på 1+2 vägar. Det kan ju vara lite trångt om saligheten på dessa vägar.

Väl mött igen på vägarna.Galen

Vid styret och pennan
Reine Arvidsson

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

19.06 | 21:36

Jag vill bara bekräfta att Smoked Tuna körs den 13/8. Start Tuna Torg kl. 11-12. Rundan blir på ca 4 mil. Blandat asfalt och grus.

...
28.02 | 18:00

Vore roligt att få kompisar som gillar gamla mopeder är 57år bor i villa i kisa med min fru saknar dock vänner med samma intresse ring0709 756852mvh mitchel.

...
02.06 | 16:39

Vilket lufttryck skall jag ha i min Puch Alabama 1968, d v s i fram respektive bak?
Tacksam för ett snabbt svar, skall börja använda den på nytt!

...
08.12 | 19:19

Har hört att ordet moped är en blandning av motor och pedal.

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS